HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 Carburator

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
felixthecat
expert
expert


Posts : 131
Join date : 2009-02-23
Location : Penang - KL -Bangi

PostSubject: Carburator   Thu Feb 26, 2009 9:51 pm

ok.
kalau kite nak tambah size carburator.adakah boleh tambah sesuka hati?
atau max +15% dari saiz carburator standard?
penambahan saiz akan menyebabkan? (for sure fuel consumption bertambah).selain tu?
positve/negative side effects?
brand carburator yg bagus dgn harga skali?hinggalah yg plg cikai.

n apa pendapat anda tentang carburator kips.28mm.
thank you.
Back to top Go down
View user profile
spark87
legend
legend


Posts : 340
Join date : 2009-02-21
Age : 29
Location : pulau mutiara

PostSubject: Re: Carburator   Sat Feb 28, 2009 3:21 pm

kalau nk uprage carb besar kat moto std ni x digalakkan..sebab motor akan mkn minyak lebih kuat dari asal + perfomance up terlalu sikit.
carb yg bagus ni mcm2 jenis yang ade...
mcm bro sebut kips 28mm tu bgus gak...tp kalau motor std xperlu la kot..melainkan kalau berhajat nak modi
Back to top Go down
View user profile
felixthecat
expert
expert


Posts : 131
Join date : 2009-02-23
Location : Penang - KL -Bangi

PostSubject: Re: Carburator   Sun Mar 08, 2009 11:02 pm

hihihi...
kekadang rase nak modi tapi konpom makan uang...
n rasenye standard gaban adalah kondisi moto yg terbaik...hehe

tu la..manusia tak penah puas...kih3 cat
Back to top Go down
View user profile
racingzonne
expert
expert


Posts : 142
Join date : 2009-02-22
Age : 31

PostSubject: Re: Carburator   Tue Mar 10, 2009 4:27 pm

felixthecat wrote:
ok.
kalau kite nak tambah size carburator.adakah boleh tambah sesuka hati?
atau max +15% dari saiz carburator standard?
penambahan saiz akan menyebabkan? (for sure fuel consumption bertambah).selain tu?
positve/negative side effects?
brand carburator yg bagus dgn harga skali?hinggalah yg plg cikai.

n apa pendapat anda tentang carburator kips.28mm.
thank you.
klu lebih dari 15% kene rombak jetting semua... banyak kene buat skitla bila carb besar... masalah carb besar neh muntah kuat... klu enjin bebtul modi tahap gaban blehla dia sedut abis... klu enjin std memang dia muntah jek... separuh je yang masuk
Back to top Go down
View user profile
teodolit
legend
legend


Posts : 222
Join date : 2009-03-03
Age : 34
Location : pahang - penang

PostSubject: Re: Carburator   Sun Apr 05, 2009 10:56 am

nak tanya sifu rz kita..
ape maksud :
setting carb lean ?
setting carb rich ?

camne nak setting carb lean ?
camne nak setting carb rich ?

nak tanya umah sebelah segan la..
nak buka balik posting yg dulu, jenuh nak cari..
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ishak_sarani
b16a
expert
expert


Posts : 134
Join date : 2009-02-23

PostSubject: Re: Carburator   Sun Apr 05, 2009 3:19 pm

hehehe nyampuk jap...kalu salah sifu rz tulun btoikan k..

rich=minyqak lebih...angin kurang...kalu terlalu rich plag akan jadi berminyak..kalu kereta lah(moto taktau,setting ni untuk laju..tapi makan minyak la sikit..)

lean=minyak kurang..angin lebih..kalu leans angat plug akan jadi keputihan..sebab api kuat tapi bahan bakar kurang..(setting ni untuk jimat minyak..tp ada bahayanya jugak)


yp perfect balance ialah plug anda akan jadi keperangan..perfect combustion...ni lah paling ideal untuk kegunaan harian...


kalu salah btoikan weh...aku dok blajar lagi ni..n kdg2 aku tak paham knapa ada oreg sengaja leankan carb depa...ataupun richkan...

ps/kalu kereta atau motor yg pakai sistem injection..setting ni boleh d buat pakai computer box tuh..pastu dekat fuel regulator...kalu carb lg senang kot
Back to top Go down
View user profile
teodolit
legend
legend


Posts : 222
Join date : 2009-03-03
Age : 34
Location : pahang - penang

PostSubject: Re: Carburator   Sun Apr 05, 2009 8:51 pm

pomen sc queensbay cakap,
standart kilang diorang set untuk carb lean..
kelebihan : jimat minyak
motor senang hidup waktu pagi
keburukan : kalau jalan jauh boleh menyebabkan kepanasan melampau,
jem panas dan apa ntah aku tak ingat. (piston boleh bocor kot? )

kalau set untuk carb rich plak..
kelebihan : top boleh cecah 120km/j full throttle tunduk cikit2
enjin tak berapa panas melampau..( kot !)
keburukan : susah nak hidup waktu pagi, kena main2 throttle
boleh makan plug,plug cepat kong..ekjos pun boleh berkeladak..

itu yg pomen bagitau..nak balance antara kedua2nya memang susah..
aritu pomen dah buat dah,tapi tangan aku yg gatal pi usik balik.. dah tak dapat setting yg ngam balik..
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ishak_sarani
racingzonne
expert
expert


Posts : 142
Join date : 2009-02-22
Age : 31

PostSubject: Re: Carburator   Mon Apr 06, 2009 9:45 pm

b16a wrote:
hehehe nyampuk jap...kalu salah sifu rz tulun btoikan k..

rich=minyqak lebih...angin kurang...kalu terlalu rich plag akan jadi berminyak..kalu kereta lah(moto taktau,setting ni untuk laju..tapi makan minyak la sikit..)

lean=minyak kurang..angin lebih..kalu leans angat plug akan jadi keputihan..sebab api kuat tapi bahan bakar kurang..(setting ni untuk jimat minyak..tp ada bahayanya jugak)


yp perfect balance ialah plug anda akan jadi keperangan..perfect combustion...ni lah paling ideal untuk kegunaan harian...


kalu salah btoikan weh...aku dok blajar lagi ni..n kdg2 aku tak paham knapa ada oreg sengaja leankan carb depa...ataupun richkan...

ps/kalu kereta atau motor yg pakai sistem injection..setting ni boleh d buat pakai computer box tuh..pastu dekat fuel regulator...kalu carb lg senang kot
da betul la neh...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
felixthecat
expert
expert


Posts : 131
Join date : 2009-02-23
Location : Penang - KL -Bangi

PostSubject: Re: Carburator   Tue Apr 07, 2009 3:03 am

huhuh...
mende2 ni kne hands on.kalo baca kat sini mmg takat tau je la.
huu..sape nak aja aku nih....isk
Back to top Go down
View user profile
teodolit
legend
legend


Posts : 222
Join date : 2009-03-03
Age : 34
Location : pahang - penang

PostSubject: Re: Carburator   Tue Apr 07, 2009 10:04 am

racingzonne wrote:

da betul la neh...

Very Happy

sifu rz,
camne nak setting carb lean ?
camne nak setting carb rich ?
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ishak_sarani
b16a
expert
expert


Posts : 134
Join date : 2009-02-23

PostSubject: Re: Carburator   Tue Apr 07, 2009 3:07 pm

ni ada lagi soklan sifu...soklan tak brapa ccerdik tapi aku nak tau jugak pasal dok keliru dari dulu n ada sikit konpius between kereta n moto...

ada beza ke setting carb lean n rich dan setting timing?

berdasar pemahaman aku setting carb lean n rich ejas kat skru angin n minyak kat carb...

tapi setting timing kalu kat kereta dia p kacau kat distributor(ada ars penanda)...tu ejas apa plak? timing spark plug fire? kalu sesuka ati je tukar setting tu tak ke akan jadi pnyalaan tak tepat?

tapi yg jadi persoalan..setting timing n setting carb dua2 akan ada efek pada rpm melahu..setting rendah rpm dalam 500 idup segan mati takmau..setting tinggi..start2 je dia lepak kat 1500rpm atau kadang2 2000 rpm...

so la ada 3 komponen penting untuk pembakaran..api,minyak n angin(dalam erti kata tepat oksigen).. biasanya ada oksigen sensor...
Back to top Go down
View user profile
racingzonne
expert
expert


Posts : 142
Join date : 2009-02-22
Age : 31

PostSubject: Re: Carburator   Mon May 25, 2009 12:18 am

teodolit wrote:
racingzonne wrote:

da betul la neh...

Very Happy

sifu rz,
camne nak setting carb lean ?
camne nak setting carb rich ?
carb lean klu kasi kecik mainjet Very Happy
rich mainjet besar, clip jarum kat bawah sekali

b16a wrote:
ni ada lagi soklan sifu...soklan tak brapa ccerdik tapi aku nak tau jugak pasal dok keliru dari dulu n ada sikit konpius between kereta n moto...

ada beza ke setting carb lean n rich dan setting timing?

berdasar pemahaman aku setting carb lean n rich ejas kat skru angin n minyak kat carb...

tapi setting timing kalu kat kereta dia p kacau kat distributor(ada ars penanda)...tu ejas apa plak? timing spark plug fire? kalu sesuka ati je tukar setting tu tak ke akan jadi pnyalaan tak tepat?

tapi yg jadi persoalan..setting timing n setting carb dua2 akan ada efek pada rpm melahu..setting rendah rpm dalam 500 idup segan mati takmau..setting tinggi..start2 je dia lepak kat 1500rpm atau kadang2 2000 rpm...

so la ada 3 komponen penting untuk pembakaran..api,minyak n angin(dalam erti kata tepat oksigen).. biasanya ada oksigen sensor...
utk keta kita leh ejas dia punya timing current... kat motot takde... so timing dia cdi yang control... dia ada mapping dia sendiri
yang kita ejas idle tu kita ejas slide carb tu supaya tak turun abis so jd la timing tinggi...macam kita pulas throttle la...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Carburator   Today at 7:30 pm

Back to top Go down
 
Carburator
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» is there a dash pot for a Carter BBd carburator??
» KTM 400 Mixture screw adjustment.
» Carburated LS1... who's done it?
» Kohler CH20S Not performing like it should.
» Edelbrock PCV vacuum the same as the Power Steering vacuum port?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Info Motorsikal :: Workshop-
Jump to: